Mastodon

X nás hodilo do chaosu

X nás hodilo do chaosu
Generováno Midjourney

Zdravím vás u pravidelného newsletteru Mimo agendu.

  • Česká etiketa vs. další vlny covidu.
  • Kam migrují lidi z X?
  • Proč odejít z X nebolí.
  • Konec sledování konfliktů v přímém přenosu.

Česká etiketa

V Česku jsme měli tři roky pandemii, která připravila o život 42 tisíc lidí. V počtu mrtvých na počet obyvatel jsme dokonce patřili mezi ty nejhorší na světě. Přes to všechno se do DNA naší společnosti nedostala základní ohleduplnost jako ochrana sebe a svého okolí. Přestože čísla nakažených stoupají a podzim patří mezi velmi rizikové období, Češi si neosvojili základy, například že když kašlou, měli by si minimálně do MHD vzít roušku. 

Nedávno jsem procestoval jižanské země a tam se roušky, doplněné o dezinfekce v podnicích, vyskytovaly v daleko větší míře. Vláda by mohla situaci zlepšit minimálně informační kampaní, ale pro politické špičky se stal covid sprostým slovem, kterému se vyhýbají. Tím dělají velkou chybu, protože ta nemoc nezmizela a společnost, která se chrání, je mnohem odolnější. Nehledě na to, že máme velmi zkreslená data o tom, jak nyní pandemie probíhá. Lidé přestali chodit ve větším množství na testy.

Dokážeme hodiny debatovat o fake news a o tom, jak lidi chránit, ale nenajdeme si čas prakticky řešit zdravotní rizika covidu, která se dají poměrně levně utlumit ohleduplností a přeočkováním. Bohužel tahle laxnost může mít i ekonomické důsledky, kdy kvůli nemoci zůstane doma více lidí, než by bylo třeba. 

Bluesky zajímavě roste 

Pokud neznáte Bluesky, je to projekt podobný Twitteru od zakladatele Twitteru. Takže je to vlastně Twitter, který je momentálně v betě a dostanete se na něj jen na pozvánku. I tak tahle síť začala poměrně raketově růst.

Bluesky zaznamenal 19. září zhruba milion návštěvníků za den. To je dokonce vyšší číslo, než kolik měl tehdy registrovaných uživatelů. Lidé tedy doslova bouchají na uzavřenou registrační bránu, aby je vývojářský tým pustil dovnitř. 

Zpočátku jsem byl k tomuhle omezení registrací skeptický, ale teď to dává obrovský smysl. Vytváří se FOMO (strach, že něco propásnete). Navíc pozvánky dostávají v prvním sledu především „kvalitní uživatelé“, a tak trollové a toxičtí lidé nemohou ihned novou službu proměnit v žumpu. Každý nový uživatel získá navíc tři pozvánky, které může někomu poslat, což jsou často lidé, s nimiž chcete interagovat či se objevují ve vaší komunitě. Díky tomu se Bluesky propojuje už v zárodku a překonává tak problém osamělosti na nové platformě.

Růst počtu uživatelů Bluesky.

Grafy navíc ukazují udržitelný růst. Oproti tomu Threads (od Mety) uživatele rychle začaly ztrácet.

To, co se dále Bluesky docela dobře daří, je lákat zástupce institucí. Třeba eurokomisař (který řeší i X) Thierry Breton poslal Muska do háje a jeho posledním příspěvkem na X byl odkaz na jeho nový účet na Bluesky. A právě tohle bude rozhodovat. Vyhraje ta síť, kde budou aktivní instituce a zástupci institucí. V tomhle má X ještě navrch, ale situace se může rychle obrátit. Musk totiž třeba aktivně odrazuje média a pořádá nátlakové akce na politiky s jiným názorem. 

Pokud vás zajímají data, kam lidé po X nejčastěji migrují, vyšel k tomu report Snapshot of the #TwitterMigration. Ukazuje se, že Mastodon a Bluesky jsou na velmi vysoké příčce. Mastodon doslova na první. To je ale způsobené i jeho otevřeností, kterou nyní Bluesky nedisponuje a lidé musí čekat na pozvání od služby či známých.

Graf ze Snapshot of the #TwitterMigration

Co se stane, když velké médium odejde z X?