Mastodon

Ta lepší stránka krize

Ta lepší stránka krize
Generováno Midjourney

Zdravím vás u dalšího newsletteru. V dnešním vydání naleznete:

  • Jste ok, že na vás někdo kouká s Apple Vision?
  • Proč jsem začal platit za vyhledávání.
  • Potřeboval jsem krizi, abych se pohnul z místa.

Vítejte v roce 2024

Sociální sítě se plní fotkami a videi lidí, kteří nosí headset Apple Vision na veřejnosti a někdy s ním i řídí auto (díky bohu za funkční autopilot Tesly.) Nemohl jsem si nevzpomenout na debatu kolem Google Glass, které ve své době (rok 2013) lidi dost vyděsily. Ne kvůli tomu, že by v nich člověk jako u nového produktu od Applu vypadal divně, ale kvůli tomu, že lidé na hlavě nosili kameru, která vás kdykoliv mohla natáčet.

Tehdy zprávy plnily příběhy o podnicích zakazujících vstup v brýlích od Googlu. Jsem zvědavý, jak bude společnost reagovat na Vision. Technologie je totiž v některých ohledech ještě invazivnější, neboť neustále skenuje místo, kde se nacházíte. Budete se cítit pohodlně vedle někoho v práci, kdo Vision používá? Dejte mi vědět. Samotného mě to zajímá.

Jisté je u headsetu Vision zatím jen jedno: natrvalo ovlivnil meme kulturu a lidé se k tomuto produktu budou vracet, i kdyby do pár let zanikl jako slepá ulička.

Jaké je to platit za vyhledávání?

Úspěšně pokračuji ve své misi zbavit se závislosti na technologiích od Googlu. Dlouho jsem hledal alternativu k vyhledávání, která by mi dávala relevantní výsledky a zároveň respektovala mé soukromí. Jak jistě víte, pokaždé když použijete Google, ovlivní to zaměření reklamy, kterou vám pak systém začne nabízet. Je to nejen otravné, ale také už za hranou etiky, kterou u nějaké společnosti akceptuji.

Rozhodl jsem se přejít na vyhledávač Kagi. Má to jen háček v tom, že je placený. Neomezené vyhledávání dostanete za 10 dolarů měsíčně, což není zase tak vysoká částka, pokud si ceníte svého soukromí. Za produkty zdarma se zkrátka často platí něčím jiným než cashem.

Soukromí není jediný faktor, kterým mě Kagi zaujal. Výsledky z něj jsou velmi relevantní a na prvních místech se mi neřadí reklamy či AI generované texty jako „10 nejlepších destinací pro dovolenou“ a podobně. Právě kvůli SEO a zaplaceným pozicím se stal Google v tomto ohledu postupně nepoužitelným. Pokud provozujete malý web s kvalitním obsahem, asi jste si všimli, že SEO mašině velkých hráčů nemůžete čelit.

K tomu AI začala produkovat velké množství obsahu, ve kterém ten váš zapadne ještě snadněji. To je ale ta lepší varianta. Tou horší je, že někdo váš obsah ukradne a pak ho přes AI přepíše tak, aby na první pohled výstup nepůsobil jako plagiát – ale ve skutečnosti jím je. S tím teď mají hodně problémů malá média, jejichž ekonomický model to velmi zasahuje, protože zlodějům se tím otevřela možnost výdělku.

Google se jako vyhledávač také nikdy plně nepřizpůsobil nástupu audiovizuálního obsahu. Vyhledávat některá hesla je lepší přes jeho YouTube než samotný vyhledávač. Někteří lidé k tomu dokonce používají fóra jako Reddit, neboť skrze popisek u videa či obrázku dostanou u vizuálního obsahu lepší výsledky než u Google Search. No a pak tu máme ještě TikTok, který skrze pobídky algoritmu vyzývá své uživatele, aby tvořili různá vysvětlující videa a tipy, jak řešit problémy. Bezpochyby jde o ambici ukousnout si z vyhledávání také kousek koláče.

Google už zkrátka nevládne všemu.

Kagi je naopak víc vstřícný k ekosystému malých webů. Pokud mají relevantní obsah, máte větší šanci je najít, což je prostě skvělé. Mimo jiné je služba obalena řadou profesionálních funkcí. Třeba filtrování výsledků hledání podle diskuzí, PDF dokumentů, akademických studií a podobně. Pro mě jako novináře je to velmi užitečné, a protože svému vyhledávači zadám tak 300 příkazů za den, těch 10 dolarů si snadněji obhájím. Šetří mi to prostě čas a nervy.

Navíc si mohu upravovat výsledky vyhledávání tím, že si zvolím prioritizované stránky. Pokud hledám ekonomický výraz, mohu si dát do popředí třeba Financial Times, neboť jde o velmi seriózní zdroj. Takových prioritních stránek si můžete určit až 1000, což pro větší optimalizaci vaší práce bohatě stačí.

Vedle toho má Kagi ještě AI funkce. Používá model FastGPT, který se na rozdíl od známého ChatGPT specializuje na co nejrychlejší generování výsledků. Výsledky nejsou stoprocentní, ale už teď jsou velmi použitelné pro základní zorientování.

K dotazu „Co teď dělá Jakub Zelenka“ mi Kagi vygeneroval:

Ukázka odpovědi (rozklikněte)

Na základě kontextu výsledků vyhledávání se zdá, že Jakub Zelenka je český investigativní novinář, který teď působí v redakci deníku E15.[1] Dříve působil v Lidových novinách, Aktuálně.cz, Hospodářských novinách a Deníku N.[2][3] Zaměřuje se na kauzy a delší analytické texty z prostředí byznysu a politiky.[1] Publikuje také v rámci projektu Mimo agendu.[2]

  1. Novinář Jakub Zelenka nastoupil do deníku E15 - MediaGuru.cz
  2. Jakub Zelenka – Wikipedie
  3. Jakub Zelenka – Deník N - Nezávislý český deník

Vše je správně a zdroje jsou celkem relevantní, i když ručně bych nejspíše našel lepší.

Momentálně Kagi používá 21 tisíc platících členů, což je celkem slušné číslo. Až jich bude 50 tisíc, chystá vyhledávač nějaké překvapení.

Má cenu platit za vyhledávání? Domnívám se, že ano, pokud model Googlu překročil jisté hranice etiky, a ještě k tomu jsou jeho výsledky čím dál horší. Kagi mi zase vrátil chuť využívat tradiční vyhledávače. Bude zajímavé sledovat, jak se striktní byznys model orientovaný na předplatné Kagi vyplatí. Kontroluji teď statistiky každý den a číslo předplatitelů slušně roste.

Až krize mě nakopla